Sprovodom Crkva moli za pokojnike i na njih zaziva Božje milosrđe i
oproštenje te u svjetlu vjere u uskrsnuće odaje kršćansku počast
njihovim tijelima. Za preminule prikazuje euharistijsku žrtvu kojom
slavimo Kristovu pobjedu nad grijehom i smrću, njegov prijelaz kroz smrt
u puninu života u kući Očevoj. Sprovodnim obredima Crkva istodobno
živima pruža svoju ljudsku blizinu i solidarnost, snaži ih u nadi i
vjeri u uskrsnuće krštenih s Kristom te s njima, u vjeri u uzajamno
zajedništvo svih Kristovih udova, uzdiže molitve za pokojnike.
Iskustvo gubitka bliske osobe sve ljude čini otvorenijima za pitanje
smisla života, za trajne i neprolazne vrijednosti te za religiozna
pitanja općenito. U suvremenim okolnostima sve veće dekristijanizacije i
udaljavanja od crkvene prakse, smrt nekoga od članova obitelji sve
češće postaje i pogodnom pastoralnom prigodom za izravan susret župnika i
s onim župljanima s kojima inače nema redovita pastoralnog kontakta te
za početak snažnije povezanosti s takvom obitelji, kao iza nastojanje da
se kroz pastoral žalujućih istu uključi u život župne zajednice.
Susret s rodbinom pokojnika.
Rodbinu pokojnika koja dolazi u župu prijaviti sprovod treba primiti s
ljudskom i kršćanskom ljubavlju te okolnost smrti njima bliske osobe
radije korisno iskoristiti za ljudski razgovor i kršćanski poticaj,
negoli za kritike na račun pokojnika i obitelji. To je prigoda da se
župnik još tješnje poveže sa svojim župljanima, odnosno da obnovi
kontakt s obitelji koja je bila udaljena od života župne zajednice.
Poželjno je da župnik osobno predvodi sprovodne obrede, približavajući se tako obiteljima i koristeći prigodu za evangelizaciju.
Uskraćivanje crkvenog sprovoda
Potrebno je voditi računa o tome da vjernici imaju pravo na crkveni
sprovod i da se on može uskratiti samo u iznimnim slučajevima koji su
predviđeni općim pravom. U spornim slučajevima u kojima župnik smatra da
treba odbiti vođenje sprovoda, neka se prije odbijanja sprovoda
posavjetuje s dekanom. Ako i dalje ostaje dvojba, treba se posavjetovati
s biskupom. Prije odluke o odbijanju sprovoda za osobu krštenu u
Katoličkoj Crkvi, župnik ili dekan neka o razlozima obavijeste i
Biskupski ordinarijat te odluku o odbijanju sprovoda obitelji pokojnika
priopće tek nakon što je i biskup (ili generalni vikar) iznio svoj sud.
Prethodna komunikacija omogućuje da dekan i biskup imaju prave
informacije koje im omogućuju da argumentima podupru župnika te vjernici
i javnost ne dobiju dojam o donošenju proizvoljnih odluka, lišenih bilo
kakvih objektivnih kriterija. Župnik neka u neugodnost ne dovodi ni
dekana ni biskupa time da ih obitelj pokojnika prije obavijesti o
odbijanju sprovoda negoli župnik.
Sprovodi pružaju mogućnost kršćanskog navještaja pokojnikovoj obitelji i
u pravilu široku krugu ljudi, i to u okolnosti koja ih čini otvorenima
te spremnima slušati evanđeoski navještaj. Neka se na svakom sprovodu,
stoga, održi prikladna homilija: tumačenje Božje riječi i navještaj
kršćanske nade u uskrsnuće.
Preporučuje se zadržavanje ili uvođenje sprovodnih misa odmah nakon
sprovoda. Misu zadušnicu treba slaviti u župnoj ili filijalnoj crkvi,
grobljanskoj kapeli, ali nikako ne u mrtvačnici. Tamo gdje nije moguća
sprovodna misa, zadušnica se može slaviti i u drugo vrijeme. Prezbiter
je dužan poštivati odredbe Crkve, tražeći unaprijed barem generalno
dopuštenje od biskupa za biniranje radi sprovodnih misa. Dopuštenje se
izdaje prezbiteru osobno i vezano je uz službu u određenoj župnoj
zajednici i ne vrijedi za njegova nasljednika u službi. Budući da je
potrebno namijeniti toliko pojedinačnih misa koliko ima pojedinačnih
nakana, prezbiteru nije dopušteno da po potrebi kumulira misne nakane za
pokojnike u bilo kojoj misi, osim u misama koje su kao kumulirane
unaprijed najavljene svim vjernicima, o čemu je upoznat i Biskupski
ordinarijat.
Ukoliko netko zatraži crkveni sprovod za osobu koja je krštena u nekoj
nekatoličkoj Crkvi ili crkvenoj zajednici, župnik treba zatražiti
biskupov savjet. Sprovod može obaviti samo ukoliko dobije biskupov
pristanak. Biskup može udovoljiti želji rodbine da sprovod osobe krštene
u nekatoličkoj Crkvi ili crkvenoj zajednici obavi katolički svećenik
samo ukoliko rodbina:
a. prethodno pribavi pismenu izjavu nekatoličkog službenika u kojoj on izjavljuje da ne može ili da ne želi doći na sprovod
b. pismeno izjavi da ne postoji protivna volja pokojnika
c. pismeno zatraži da sprovod obavi katolički svećenik.
Ukoliko je rodbina pokušala doći do nekatoličkog službenika, ali nije
uspjela, odnosno ukoliko je on odbio dati bilo kakvu pismenu izjavu,
neka rodbina o tome sastavi pismeno izvješće.
Potrebno je odgajati vjernike da umjesto pretjeranih i nepotrebnih
troškova vezanih uz sprovod i ukrašavanje odra i groba novčana sredstva
preusmjere za misne stipendije ili neku karitativnu svrhu. Biskupijski,
odnosno župni Caritas pozvan je osmisliti i pomoći preusmjeravanje
takvih novčanih sredstava u neku konkretnu karitativnu svrhu te s takvim
mogućnostima upoznavati javnost.
Neka se pastoral žalujućih njeguje kao posebno važna prigoda za ljudski susret i za evangelizaciju, pogotovo u osobito teškim slučajevima (smrt mlade osobe, smrt hranitelja obitelji, tragična i nagla smrt). Osim ljudskog primanja prigodom najave i priprave sprovoda, hvale je vrijedan posjet te kontakt s obitelji i nakon sprovoda. U suvremenim okolnostima sve veće dekristijanizacije i udaljavanja od crkvene prakse, pastoral žalujućih sve češće postaje pogodnom pastoralnom prigodom za početak snažnije povezanosti s obiteljima koje su bile udaljene od svoje župne zajednice i za nastojanje da se kroz pastoral žalujućih ista uključi u liturgijski i pastoralni život župe.