Trenuci kada dvoje ljudi, koji su spoznali da se vole, definitivno
odlučuju započeti novi, zajednički život - spadaju u najznačajnije
trenutke njihova života. Velik je i neizreciv misterij ljubavi između
muškarca i žene koji se za cio život "predaju" jedno drugome da svoju
ljubav žive neopozivo i do kraja vjerno.
To je tolika tajna da je bračna ljubav između muža i žene u biblijskom
govoru “znak” (simbol, slika) Božje ljubavi prema njegovu narodu:
Bog Jahve izabire sebi i ljubi svoj narod Izrael kao što muž izabire i
ljubi svoju ženu (u Starom zavjetu Bog sa svojim narodom Izraelom
“sklapa” Savez prijateljstva i ljubavi);
neopoziva ljubav i vjernost između muškarca i žene "znak" je Kristove
ljubavi i vjernosti prema novom Božjem narodu
Crkvi, Kristovoj "Zaručnici" (s novim Božjim narodom Bog "sklapa" novi
Savez ljubavi i vjernosti u Isusu Kristu).
Kršćanaka je ženidba sakramenat, tj. "vidljivi znak" "nevidljive" Božje
prisutnosti i ljubavi. Time veličina i ljepota ljudske ljubavi dobiva
novi smisao (novo značenje):
kršćanska je ženidba trajni “znak” Saveza ljubavi što ga je Bog neopozivo sklopio s čovječanstvom u Isusu Kristu;
kršćanska je ženidba "znak" ljubavi koju Bog dariva supruzima i kojom ih
povezuje sa sobom;
ona je sakramenat i zato što na otajstven način izražava vjeru i nadu
muža i žene da njihova ljudska ljubav može postati mnogo više nego što
jest jer se temelji na Božjoj ljubavi i vjernosti.
Kršćanski je brak nerazrješiv i jedinstven osobito zato što je on
sakramenat, tj. što je vidljivi “znak” neopozive Božje Ljubavi i
vjernosti i što se na toj ljubavi i vjernosti temelji.
Svaka je ljubav stvaralačka. To osobito vrijedi za ljubav muža i žene
koji su pozvani da sudjeluju u stvaranju novih života odgovornim
rađanjem djece i takvim odgojem da im djeca mogu odrasti u slobodne i
odgovorne ljude. Osim toga, supruzi su pozvani da se ne zatvaraju u svoj
"krug", nego da u življenju bračne i obiteljske ljubavi postaju sve
sposobniji za "otvorenost" drugima: angažmanom u zajednici u kojoj žive,
radom u svojoj profesiji, prisutnošću i pomaganjem onima kojima je
potrebna pomoć, i dr.
Možemo reći da su supruzi djelitelji sakramenta ženidbe jer se taj
sakramenat sklapa privolom koju oni izražavaju jedno drugome pred
svjedocima (kumovima) i pred predstavnikom Crkve (biskupom, svećenikom
ili đakonom). No isto tako možemo reći da sakramenat ženidbe podjeljuje
Crkva jer je duboko značenje tog sakramenta Božji dar koji Bog supruzima
"badava" poklanja preko Crkve - "sakramenta" Božje prisutnosti i
darivanja. Po sakramentu ženidbe Bog na poseban način ispunja supruge
svojom ljubavlju i snagom (dariva im "milost") da ne sustanu i da stalno
napreduju u vjernosti i ljubavi te da mogu istinski primiti, voljeti i
kršćanski odgajati djecu.
Sklapanje kršćanske ženidbe jest događaj
koji se tiče cijele kršćanske zajednice. Stoga je dobro da u slavljenju
sakramenta ženidbe sudjeluje šira zajednica vjernika.
Sakramenat ženidbe i sakramenat euharistije usko su povezani: i jedan i
drugi na otajstven način "označuju" Kristovo neopozivo darivanje po
smrti i uskrsnuću, da bi se ostvarilo jedinstvo ljudi s Bogom i
međusobno. Stoga je najbolje obred vjenčanja slaviti za vrijeme mise.
Svećenik dočeka mladence, njihove kumove, roditelje i ostale koji ih
prate. Pozdravlja ih i izražava radost cijele zajednice (Crkve).
U Službi riječi svi slušaju Božju riječ i razmišljaju o njoj. (Dobro je da u pripravi za vjenčanje mladenci sudjeluju u izboru čitanja.)
Privola - Svećenik najprije pita mladence o slobodi
njihove odluke o spremnosti na doživotnu vjernost te o spremnosti da
prihvate i kršćanski odgajaju djecu. - Zatim mladenci pružaju jedno
drugome desnu ruku i izražavaju privolu.
Ja, N.N., uzimam tebe N.N. za svoju ženu (za svoga muža) i
obećavam ti vjernost u dobru i u zlu, u zdravlju i bolesti. Ljubit ću te
i poštovati u sve dane života svoga.
Blagoslov i predaja prstenja - Nakon blagoslova prstenja, mladenci stavljaju jedno drugome prsten na ruku govoreći:
N.N. primi ovaj prstenu znak moje ljubavi i vjernosti, u ime Oca i Sina i Duha Svetoga.
Sveopća (vjernička) molitva i blagoslov mladenaca.
Obred se može zaključiti molitvom "Oče naš" (ako se slavi izvan mise) i blagoslovom.