S misterijem patnje suočavamo se osobito u bolesti. U bolesti, vlastitoj
i tuđoj, doživljavamo što znači trpjeti i biti ispunjen strahom i
tjeskobom pred neizvjesnom budućnošću i pred smrću. Bolest je iskušenje
za našu vjeru, za naže pouzdanje i za našu ljubav.
O patnji ne bi trebalo previše govoriti. Čak ni o njezinu smislu, često
je bolje šutjeti i nastojati pomoći nenametljivom prisutnošću. No i s
patnjom i s bolešću se treba suočiti. I o njima treba reći riječ. Riječ
koja se najčešće rađa iz šutnje i koja bi trebala što istinitije izreći
naš stav prema životu i "prijelaza" kroz smrt Isus je "ljubio do
kraja". Zato nas Kristova smrt spašava i oslobađa od zla i smrti:
njegova je ljubav jača od njih.
Isus Krist nam je pokazao da samo ljubav može dati smisao ("značenje")
patnji i smrti. U trenucima kada "više ništa ne možemo činiti" osim
ljubiti, očitujemo koliko nam je ljubav nesebična. Naš stav (odnos)
prema Bogu i ljudima u trenucima suočenja s patnjom i sa smrću daje
vrijednost svemu onome što činimo i svemu našem životu. U trenucima
patnje i našeg "prijelaza" kroz smrt ljubav treba da bude naša
najistinitija i posljednja riječ. Tako se pridružujemo Kristovu vazmenom
otajstvu: njegovu "prijelazu" kroz smrt u život.
Isus je svojoj zajednici - Crkvi - povjerio da bude prisutna bolesnima i
svima koji pate i da se za njih brine onako kako im je on bio prisutan i
kako se on brinuo za njih. I sve nas je naučio kako i naša patnja i
smrt mogu i trebaju biti "spasiteljske" i "osloboditeljske", ako ih
ljubavlju pridružimo njegovoj patnji i smrti.
Kristova zajednica - Crkva - od početka je posebnu pažnju poklanjala
bolesnima. Već su Apostoli po Kristovu nalogu "mazali uljem i
ozdravljali mnoge nemoćnike" (Mk 6,13). A sv. Jakov piše u svojoj
poslanici: "Boluje !i tko medu vama? Neka dozove starješine (prezbitere,
svećenike) Crkve! Oni neka mole nad njim, mažući ga uljem u ime
Gospodnje, pa će molitva vjere spasiti nemoćnika; Gospodin će ga podići,
i ako je sagriješio, oprostit će mu se" (Jak 5.74-15).
U Markovu evanđelju i u Jakovljevoj poslanici zapravo je riječ o
sakramentu bolesničkog pomazanja. Sakramenat bolesničkog pomazanja na
poseban je način "znak" (simbol) susreta uskrslog Krista i njegove
zajednice s bolesnikom. U tom se susretu očituju i darivaju pažnja i
ljubav Krista i njegove Crkve prema bolesnoj braći. Sakramenat
bolesničkog pomazanja, već prema prilikama, može se slaviti na više
načina:
redovno zajedničko slavljenje bolesničkog pomazanja izvan mise ili pod misom
redovno pojedinačno slavljenje bolesničkog pomazanja;
zajedničko ili pojedinačno slavljenje bolesničkog pomazanja u bližoj smrtnoj opasnosti.
U svim je oblicima slavljenja bolesničkog pomazanja zajedničko ovo:
susret s bolesnikom u Kristovo ime i u ime njegove zajednice (to se događa i onda kad se susreću samo svećenik i bolesnik);
priznavanje grijeha i molitva za oproštenje (općenitom ispovijedi u pokajničkom činu ili sakramentom pomirenja);
slušanje Božje riječi čitanjem iz Svetog pisma (u smrtnoj opasnosti
dovoljno je kratko podsjetiti na bitno iz evanđeoske poruke: na ljubav
kojom nas Bog prihvaća i koju od nas očekuje);
polaganje ruku i pomazanje svetim uljem na čelu i rukama;
sveopća (vjernička) molitva kojom se ističe povezanost bolesnika sa svom Kristovom zajednicom i sa svim ljudima;
euharistija: ako je moguće, dobro je slaviti sakramenat bolesničkog
pomazanja za vrijeme euharistijskog slavlja jer se time ističe da se
bolesnik pridružuje Kristovu vazmenom otajstvu (otajstvu njegove muke,
smrti i uskrsnuća) koje se spominje i postaje prisutno osobito u
euharistiji.
U smrtnoj opasnosti bolesniku se donosi POPUDBINA, tj. bolesnik se
pričešćuje Kristovim tijelom i njegovom krvi da bi mu bili “hrana” i
snaga na njegovu “putu” u njegovu "prijelazu" kroz smrt u novi život.
Sakramenat bolesničkog pomazanja može se dijeliti svim vjernicima koji
su teže bolesni (npr. prije operacije uslijed opasne bolesti, starijim i
bolesnim osobama kojima su snage znatno popustile i sl.).
Za vrijeme slavljenja sakramenta bolesničkog pomazanja svećenik maže
bolesnika svetim uljem na čelu i rukama govoreći:
OVIM SVETIM POMAZANJEM
I SVOJIM PREBLAGIM MILOSRĐEM
NEKA TE GOSPODIN
MILOŠĆU DUHA SVETOGA POMOGNE.
Bolesnik i zajednica: AMEN.
NEKA TE SLOBODNA OD GRIJEHA SPASI
I MILOSTIVO PRIDIGNE.
Bolesnik i zajednica: AMEN.
Ukratko bismo o sakramentu bolesničkog pomazanja mogli reći ovo:
Sakramenat bolesničkog pomazanja jest sakramenat susreta uskrslog Krista i njegove zajednice s bolesnom braćom;
po tom sakramentu botesnik prima “milost Duha Svetoga” (“milost” znači nezasluženi Božji dar, dar Ljubavi);
primljena “milost” Duha Svetoga:
pomaže spasenju svega čovjeka (čovjeka kao duhovno-tjelesnog bića);
bolesnika ispunja pouzdanjem u Boga;
ispunja ga snagom u patnji i u tjeskobi pred neizvjesnom budučnošću i smrću;
jača ga da ne podlegne u iskušenju (napasti) zla i Zloga;
može mu dati da postigne i ozdravljenje, ako to služi njegovu dobru i spasenju;
daje oproštenje grijeha (i teških ako se bolesnik ne može ispovjediti).