Potvrda je sakramenat Duha Svetoga. Isus Krist je začet i rođen po Duhu
Svetom od Marije Djevice. Kod krštenja na Jordanu vidljivo mu je darovan
Duh Sveti koji ga je "pomazao" za Mesiju. Sam je za se posvjedočio: "Na
meni je Duh Gospodnji... On me posla blagovjesnikom biti siromasima;
proglasiti sužnjima oslobođenje, vid slijepima: na slobodu pustiti
potlačene, proglasiti godinu milosti Gospodnje" (Lk 4.18). Evanđelje bilježi da je u svemu svom javnom životu govorio i radio ispunjen Duhom Svetim.
Isus je i svojim učenicima obećao Duha Svetoga kao Duha istine koji će
ih uvesti u svu istinu, Duha snage kojim će svjedočiti za njega. kao
Duha Tješitelja i Branitelja. Obećani dar Duha primili su učenici na
prve Duhove i odmah su polaganjem ruku taj dar prenosili na sve krštene.
Time se događaj Duhova u Crkvi kroz sve vjekove obnavlja: Duh Sveti
utvrđuje srca Isusovih učenika u vjeri, u nadi, u Ljubavi i svjedočenju.
Uz polaganje ruku brzo se kao prikladan znak potvrde pojavilo i
pomazanje krizmom. Njime se označuje pomazanje Duhom Svetim, što se u
Svetom pismu često spominje. Danas u svetoj potvrdi na potvrđenike, da
bi primili Duha Svetoga, redovito polažu ruke biskupi, koji su
nasljednici Apostola.
Potvrda nastavlja i dopunjuje ono posvećenje koje je započelo krštenjem.
Zato se kod odraslih krštenika potvrda (krizma) podjeljuje odmah
poslije krštenja, a slavlje se dovršava euharistijom: to su tri temeljna
sakramenta, oni potpuno uvode čovjeka u Crkvu i njezina dobra, iznutra
ga izgrađuju i osposobljuju za život po vjeri. Zato se i zovu
"sakramenti pristupa u kršćanstvo" ili "sakramenti inicijacije".
Da bi netko mogao pristupiti potvrdi, valja da je kršten, da je u
milosti (tj. u prijateljstvu s Bogom i ljudima), da je prikladno poučen i
da je kadar obnoviti krsna obećanja.
Potvrđenici koji su bili kršteni kao mala djeca obnavljaju krsna
obećanja prije potvrde: od riču se sotone i ispovijedaju krsnu vjeru.
Tako svjesno i osobno prihvaćaju ono što su nekoć kao djeca primili
pristankom svojih roditelja. kumova i kršćanske zajednice.
Bitni obred potvrde je : pomazanje krizmenim uljem na čelu, koje se izvodi polaganjem ruke i riječima: PRIMI PEČAT DARA DUHA SVETOGA.
Potvrđenik odgovara:
AMEN.
Tako je potvrđenik zauvijek "obilježen" Božjom ljubavlju i svojim
obećanjem da će biti vjernik. Taj je "biljeg" pred Bogom "neizbrisiv".
Potvrđenike prate i predstavljaju biskupu kumovi. Prikladno je da to
budu isti koji su bili i na krštenju (ali mogu biti i drugi). Budući da
su kumovi pomoćnici i predvodnici u kršćanskom životu potvrđenika, osim
što će mu biti prijatelji na koje će potvrđenik uvijek smjeti računati,
oni valja da se ističu i uzornim kršćanskim životom:
da budu dovoljno zreli za tu zadaću;
da su kršteni te da pripadaju Katoličkoj Crkvi, da su potvrđeni i pričešćeni;
da im crkveni zakoni ne zabranjuju vršiti službu kumova.
Po sakramentu potvrde (krizme) na poseban način primamo dar Duha Svetoga
koji nas ispunja svojim svjetlom i svojom snagom te nas "potvrđuje", to
jest ušvršćuje i utvrđuje u vjeri i ljubavi. Ono što nam Duh Sveti na
otajstven način dariva i izvodi u nama po sakramentu potvrde ukratko
bismo mogli izraziti ovako:
Duh Sveti usavršuje i dopunjuje u nama unutarnju sličnost Kristu ("suobličenje" Kristu) što nam je darovana na krštenju;
potvrdom se krštenik potpunije i na osobniji način uključuje u Crkvu
(potpunije se "ucjepljuje" u otajstveno Kristovo Tijelo i na potpuniji
način postaje članom Božjega naroda). Time potvrđenik postaje sposobniji
i obvezatniji sudjelovati u poslanju Crkve i preuzimati u njoj službe i
odgovornosti. Zato kažemo da sakramentom potvrde postajemo "odrasli",
"zreli", "Punoljetni" članovi Crkve.
Duh Sveti nas ispunja svojim svjetlom da bismo što bolje mogli razumjeti
ono što nam je Bog objavio, osobito po svom Sinu Isusu Kristu (Duh
Sveti nas “uvodi u svu istinu”);
Duh Sveti nas ispunja svjetlom i ljubavlju da bismo u događajima i
ljudima koje susrećemo mogli prepoznati Božju prisutnost i Božji poziv
da se neprestano što dosljednije uključujemo u izgradnju novoga, Božjega
svijeta;
Duh Sveti nas ispunja snagom i slobodom da bismo hrabro, kao punoljetni i
odrasli kršćani, mogli živjeti po vjeri i za nju svjedočiti.